Friday, July 16, 2010

Bertanggungjawab

Salam...erm..arini aku berada di rumah..buat masa sekarang..hahah..petang ni tak tahu la kan..sebab mcm ni la life bila berjauhan dengan mak ayah.so tadi pagi aku dah siap mengemas rumah, mengemas dapur and mengemas bilik..teringat masa dulu2..rasanya kalo kat umah aku, aku la yang paling malas. kalau mak aku suruh baru aku gerak buat kerja rumah...so aku consider aku yang paling malas la!...tapi since tinggal berjauhan dengan mak ayah, aku dapat perspektif baru..heeheheh...aku tak ada la pemalas sgt pun...sbb aku ada jumpa orang yang lagi malas..at least aku kemas juga rumah sewa aku ni, walaupun orang lain bt derk je ngan umah ni..agak2 kalo umah ni penuh tikus pun tak kisah..bkn nak ckp aku rajin...cuma benda2 ini dah kembali kepada konsep bertanggungjawab...mcm mana nak menjadi insan yang berjaya kalau konsep bertanggungjawab pun tak faham...first learn to be responsible to yourself..then you will know how to responsible to others..haha..tp ckp2 juga...org yang ckp org lain tak bertanggungjawab tu, dia pun kena la bertanggungjawab...hahaha...konsep bertanggungjawab tu besar kan skop nya..bertanggungjawab pada diri sendiri...konsep paling mudah. bila kita bertanggungjawab pada diri sendiri kita akan pastikan kita menjaga diri kita sendiri..sebagai contoh...berada di dalam rumah seorang diri..bertanggungjawab la nak kunci pintu rumah...hhuhuhu....senang n mudah kan konsep bertanggungjawab? then baru kita boleh bertanggungjawab pada benda lain..bertanggungjawab pada mak ayah, adik-beradik, kerja dan juga rakan serumah..heheheh....

tapi jangan anggap tanggungjawab itu satu bebanan...sebab mmg itu adalah tanggungjawab kan..huhuh..ok la..serba sedikit berkenaan dengan tanggungjawab..

bertanggungjawab terhadap diri sendiri--> memastikan kesihatan dijaga
bertanggungjawab terhadap mak ayah------> membantu mak dan ayah sedaya yang boleh
bertanggungjawabb terhadap kerja--------> melaksanakan kerja sebaiknya
bertanggungjawab terhadap rumah yang didiami-> sama-sama menjaga kebersihan

hahah..kadang-kadang apa yang dicoretkan memberi makna yag berbeza dan menyampaikan mesej yang tertentu disebaliknya...hahah...

1 comment:

  1. mesej yg baik...selalu la buat entry ya...nnti ummi rajin belek kat sini..

    ReplyDelete